Hvilke værdier vi tilbyder vores personale, beboer og deres forældre
Værdier for personalets interne samarbejde
God kommunikation
Med god kommunikation mener vi at:
- der er en god formidling og et højt informationsniveau generelt fra ledelse til medarbejdere
- der er god formidling og højt informationsniveau om dagligdagen internt i husene og husene imellem
- vi informerer hinanden ved at bruge journalsystemet Sensum One
- vi er lydhøre, åbne og ærlige over for hinanden
Respekt og loyalitet
Med respekt og loyalitet mener vi at:
- vi anerkender hinandens arbejdsfunktioner (nat-, pædagogisk og teknisk arbejde)
- vi anerkender hinandens styrker og svagheder
- vi overholder og accepterer fælles beslutninger
Tryghed og tillid
Med tryghed og tillid mener vi at:
- vi bakker hinanden op i vanskelige situationer
- vi drager omsorg for og hjælper hinanden
- vi har et miljø, hvor vi tør sige vores mening og der er plads til at fejle
- vores kriseberedskab fungerer efter hensigten
Høj faglighed
Med høj faglighed mener vi at:
- vi bruger hinandens faglighed og ressourcer, fx ved at vi deler vores faglige viden med hinanden
- vi udvikler os fagligt ved deltagelse i kurser, uddannelse, pædagogiske dage og læsning af faglitteratur
Godt arbejdsmiljø
Med godt arbejdsmiljø mener vi at:
- vi er glade for at komme på arbejde
- der er en glad og positiv stemning
- der er gode fysiske rammer med nødvendige hjælpemidler
- vi har opbakning fra ledelsen
- der følges op på beslutninger og tiltag
Værdier for samarbejdet med forældrene
God kommunikation og information
Med god kommunikation og information mener vi at:
- vi og forældrene giver hinanden klare udmeldinger om dagligdagen i et tydeligt sprog
- vi og forældrene informerer hinanden ved brug af forskellige kommunikationsformer (tale, telefon, brev, billeder, nyhedsbreve, mail og møder)
- vi fortæller forældrene om hverdagen - både om det enkelte barn/unge og om generelle forhold på Skelbakken
Gensidig respekt
Med gensidig respekt mener vi at:
- vi har respekt og forståelse for forældrerollen
- forældrene har respekt for vores arbejde med børnene/de unge
- der er åbenhed, fortrolighed og ærlighed i samarbejdet mellem forældrene og os
Faglig tilgang
Tilbuddet tilrettelægger arbejdet ud fra en individuel tilgang til den enkelte borger.
De primære faglige tilgange, der anvendes i arbejdet er:
- Anerkendende tilgang: En anerkendende tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på anerkendelseog værdsættelse. Formålet er at motivere til positiv forandring hos den enkelte.
- Kommunikationspædagogisk tilgang: En kommunikationspædagogisk tilgang er en fagligtilgang, der har fokus på at anvende alle tilgængelige kommunikationsformer i kommunikationen med den enkelte. Formålet er at den enkelte forstår og bliver forstået.
- Neuropædagogisk tilgang: En neuropædagogisk tilgang er en faglig tilgang, der har fokus påhjernens funktion. Formålet er at give personen mulighed for at trække på sine stærke siderinden for områder som opmærksomhed, kommunikation, hukommelse, orienteringsevne og social funktion.
- Relationspædagogisk tilgang: En relationspædagogisk tilgang er en faglig tilgang, der harfokus på samspillet mellem mennesker. Formålet er at udvikle den enkeltes selvforståelse, selvværd og selvtillid.
- Ressourceorienteret tilgang: En ressourceorienteret tilgang er en faglig tilgang, der har fokuspå den enkeltes ressourcer. Formålet er at se muligheder frem for begrænsninger i forhold til personens udvikling.
- Sanseorienteret tilgang: En sanseorienteret tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på atstimulere en eller flere sanser. Formålet er at fremme en persons funktionsevne.
Forældreindflydelse
Med forældreindflydelse mener vi at:
- vi inddrager forældrene i deres barns fysiske og psykiske liv
- vi inddrager forældrene i arbejdet med handleplanerne
- vi har tydeliggjort, hvornår forældrene inddrages og i hvad
- vi og forældrene støtter hinanden i samarbejdet
Tryghed
Med tryghed mener vi at:
- forældrene føler sig velkomne på Skelbakken
- vi er troværdige ved at vi handler på henvendelser fra forældrene
- vi og forældrene forsøger at få kendskab til hinanden
Værdier for indsatsen over for børnene/de unge
God og kærlig omsorg
Med god og kærlig omsorg mener vi at:
- vi læser og forstår barnet/den unge
- vi tilgodeser barnets/den unges behov og ønsker
- vi giver individuel pleje
- vi tager hensyn til barnets/den unges udviklingstrin og alder
Indflydelse
Med indflydelse mener vi at:
- vi giver barnet/den unge mulighed for at vælge
- vi giver barnet/den unge mulighed for at påvirke egen dagligdag
God kommunikation
- vi taler med barnet/den unge
- vi giver tid og mulighed for at barnet/den unge kan udtrykke sig
- vi arbejder med forskellige kommunikationsformer til barnet/den unge
- vi er opmærksomme på vores egen kommunikation og kropssprog i forhold til barnet/den unge
Tryghed
Med tryghed mener vi at:
- vi skaber forudsigelighed og overskuelighed for barnet/den unge
- vi skaber hjemlige rammer og nærvær
- børnene/de unge oplever tæt kontakt
Positiv udvikling
Med positiv udvikling mener vi at:
- vi arbejder ud fra handleplaner for den enkelte
- vi giver barnet/den unge mulighed for fysiske aktiviteter og oplevelser
- vi skaber rammer som kan udvikle barnets/den unges kompetencer
- vi udvikler barnets/den unges selvstændighed ved at give valgmuligheder
- vi laver aktiviteter på tværs af husene